Статьи

Як побудувати кар’єрну стратегію

Професійна сфера та кар’єра – це те, що буквально формує наше життя. Від роботи залежить, куди ми можемо поїхати у відпустку, що ми можемо собі дозволити у вільний час, чим ми харчуємося врешті-решт. Враховуючи даний факт, дивним є те, скільки людей пускають свою професійну сферу на самоплив, покладаючись на випадок. Це хибне рішення, яке дуже рідко виливається у позитивний результат.

Доцільніше приділити час розробці власної кар’єрної стратегії та реалізації намічених кроків. Кар’єрна стратегія – це така собі дорожня мапа, завдання якої – привести вас до бажаної посади та рівня прибутку. Розроблюючи її людина враховує свої сильні сторони, визначає фактори, які «гальмують» її на шляху до мрії. Результатом роботи над кар’єрною стратегією є покрокова інструкція.

Хорошою новиною є те, що розробити таку стратегію може будь-хто, адже потрібно мати лише трохи вільного часу та натхнення.

У цьому матеріалі ми розглянемо рекомендації щодо її побудови.

Правила побудови кар’єрної стратегії

  • Ставте реальні цілі. Стати директором ресторану, якщо ви знаходитеся на нижніх щаблях ресторанного бізнесу, – амбітна, але досяжна мета. Історія знає безліч випадків, коли така мрія втілювалася в життя. А ось стати зіркою футболу, якщо вам уже 20 років, і з м’ячем ви не надто дружите – це нереальне завдання, визнайте це. Нереальні цілі шкідливі не лише тому, що на їх досягнення можна витратити роки, не прийшовши до кінцевого пункту призначення. Річ ще й у тім, що в якийсь момент ви обов’язково втратите мотивацію та ентузіазм.
  • Повірте у свої можливості. Так-так, звучить банально, але ми зараз не про якусь абстрактну, нічим не підкріплену віру в себе. Якщо ви бажаєте, наприклад, стати директором ресторану, визначте для себе об’єктивні фактори, які підвищують ваші шанси на успіх. Це можуть бути наявність таланту керувати людьми, просунутих знань ресторанної сфери або корисних знайомств, які колись можуть згодитися. Визначте для себе «стовпи», на які буде опиратися ваша мрія. Як тільки відчуєте, що втрачаєте мотивацію, обов’язково прокрутіть у голові список факторів.
  • Ігноруйте минулі невдачі. Запам’ятайте: всі ваші колишні помилки у професійній сфері стосуються періоду без кар’єрної стратегії. Розділіть своє життя на «до» та «після».
  • Готуйтеся з головою поринути в обрану сферу. Відвідуйте виставки, фестивалі, семінари та інші профільні заходи. Заводьте знайомства, опануйте мистецтво нетворкінгу.
  • Усвідомте, що звільнятися – це нормально. Мільйони людей по всьому світу продовжують ходити на роботу, яка не приносить ані задоволення, ані гідного прибутку. Страх безробіття бере своє. Щоб відчувати себе впевненіше, по-перше, створіть фінансову подушку безпеки, яка дозволить вам жити без роботи хоча б протягом 2-3 місяців. По-друге, постійно розвивайтеся в обраній сфері, навчайтеся. Так ви підвищите власну цінність як фахівця у своїх очах і будете легко «розлучатися» з непідходящими місцями роботи.
  • Готуйтеся планувати. Фахівці з тайм-менеджменту говорять, що якщо плани ніде не записані, їх взагалі не існує. Вивчіть основи планування
Як побудувати кар’єрну стратегію

Три питання на початку

На початковому етапі побудови стратегії зберіться з думками та поставте собі три питання.

«Що я хочу?». Просто «хочу бути багатим та успішним» недостатньо. Визначте конкретну мету: наприклад, посаду або рівень прибутку.

«Що я можу?». Складіть список своїх сильних навичок, випишіть цінний досвід, який у вас є у професійній сфері (звичайно, якщо він є). Кожна посада та сфера має перелік вимог. Звіряючи власний список з цими вимогами, ви зможете швидко визначати, чи підходите ви і чи потрібна вам та чи інша робота.

«Що я робитиму?». Визначте перелік кроків, які допоможуть вам дістатися до бажаної точки призначення. Якщо взяти вже згаданий приклад з ресторанним бізнесом, цими кроками може бути проходження курсів з менеджменту, моніторинг тенденцій сфери закладів харчування, постійний пошук місць для стажування, відвідування профільних заходів і таке інше.

Етапи розробки кар’єрної стратегії

Відповівши на вищенаведені питання, ви зможете легко розробити саму стратегію. Отже, розглянемо етапи.

  1. Вибір сфери.
  2. Вибір бажаної посади.
  3. Вибір працедавця.
  4. Первинне орієнтування в організації. Збір даних про компанію, її структуру, керівництво.
  5. Вибір структурного підрозділу та посади, яку ви будете займати.
  6. Оцінка перспектив. Її можна провести, навіть просто поспілкувавшись з колегами. Дізнайтеся, чи заведено у компанії просувати по кар’єрним сходам ефективних працівників. Якщо компанія відома та велика, новини про підвищення можна знайти і у мережі. Наприклад, у сфері маркетингу є кілька видань, які відстежують призначення. Якщо виявиться, що підвищення у компанії – велика рідкість, подумайте над зміною місця роботи. Пам’ятайте вищезгадану рекомендацію: звільнятися – це нормально.
  7. Проектування кар’єрного росту. Розробіть список кроків, які, на вашу думку, допоможуть просунутися по кар’єрним сходам у конкретній компанії або в цілому. Якщо мова йде про просування у межах одного місця роботи, вам може допомогти менеджер з персоналу або лінійний менеджер, якщо такі посади є у компанії. Щоб мотивувати працівників, багато роботодавців самі розроблюють дорожню карту для кожного співробітника.
  8. Реалізація кроків. Тут ви відкладаєте в бік теорію та приступаєте до практики.

Висновок

Маючи на руках такий план, ви уже значно підвищите свої шанси на розвиток у вибраній сфері. Не забувайте про принцип безперервності: досягнення якої-небудь мети має бути приводом для розробки нової мети, а не зупинки. Також залишайте собі простір для «маневрів». Простіше кажучи, тримайте в голові план «Б». Готова кар’єрна стратегія – це не панацея, і під час її втілення в життя можуть виникати форс-мажорні обставини та непереборні перепони.

Фінальна рекомендація: говоріть про свою роботу, не потрібно зайвої скромності. Пишіть про неї у соцмережах (LinkedIn, зокрема, для цього і створений). Обговорюйте свою роботу у нових компаніях, у розмовах з друзями. Так ви створите власний «міні-бренд».

Вакансии дня